Analisten denken dat de koers van het aandeel Facebook de komende tijd flink kan stijgen, meer dan Google. Facebook is met nieuwe producten bezig aan aan grote inhaalslag.

De Amerikaanse internetgiganten Facebook en Google zullen naar verwachting opnieuw uitblinken met sterke resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar in wat wordt gezien als een zwak cijferseizoen.

Hoewel beide bedrijven dominant zijn op het gebied van digitale advertenties zijn analisten over het algemeen toch wat positiever over Facebook dan over Google, schrijft MarketWatch.

Facebook versus Google

Analisten schatten volgens Marketwatch het opwaartse koerspotentieel voor het aandeel Facebook veel hoger in dan voor Google. Analist Brian Wieser van effectenhuis Pivotal research herhaalde zijn koopadvies voor het sociale mediabedrijf en verhoogde het koersdoel van 136 dollar naar 154 dollar. Dat ligt 51 procent hoger dan Facebooks slotkoers op maandag, 109 dollar.

Over het aandeel Alphabet, het moederbedrijf van Google, is Pivotal Research ook positief. Het effectenhuis verhoogde het advies voor Alphabet van houden naar kopen. Het koersdoel werd opgeschroefd tot 970 dollar per aandeel: 28 procent hoger dan de slotkoers van maandag.

Ondanks de adviesverhoging voor Google stelt analist Wieser echter veel positiever te zijn over Facebook dan over Google.

Slecht cijferseizoen

Het kwartaalcijferseizoen, dat maandag werd afgetrapt door Alcoa, zal naar verwachting niet al te best zijn. Facebook lijkt een positieve uitzondering op deze verwachte slechte cijfers te worden.

Ondanks de negatieve macro-economische omstandigheden is de omzet van Facebook naar verwachting in het eerste kwartaal met 50 procent gestegen. De advertentieomzet is volgens Pivotal Research met 52 procent toegenomen.

"Facebook blijft groeien en kan putten uit verschillende motoren van groei", stelt Wieser. Door de focus op zijn kernactiviteiten en toekomstige ontwikkeling onderscheidt Facebook zich volgens Wieser van zijn grotere concurrent Google.

De kwartaalomzet van Google zal volgens de analist met 18 procent zijn toegenomen, maar het valt volgens Wieser nog te bezien of Google zijn dubbelcijferige groei kan handhaven. Hij gelooft wel dat het bedrijf goed gepositioneerd is om een groeiend aandeel van de reclamebudgetten te bemachtigen.

De factoren die de groei in de afgelopen kwartalen hebben gesteund, zoals het online videokanaal YouTube, zullen dat volgens de analist in de komende tijd blijven doen.

Video

Facebook is wel bezig met een flinke inhaalslag bij producten op het gebied van video, berichten en live streaming, meldde Business Insider. En dat zijn de gebieden waarop Google eigenlijk zou moeten domineren.

Het onlangs door Facebook gelanceerde Live-product biedt volgens analist Wieser een enorm reclamepotentieel. Op dit moment kiezen adverteerders volgens Wieser voor Google's YouTube, want dat heeft een hogere kwaliteit.

Facebook heeft daarentegen nog niet dezelfde hoeveelheid van hogekwaliteitvideo's waaraan adverteerders hun producten kunnen ophangen, maar dit kan volgens de analist snel veranderen als Facebook meer gaat doen om professionele video's te helpen ontwikkelen die op zijn platform kunnen draaien.

Berichten

Op het gebied van het versturen van berichten verslaat Facebook met Messenger zijn concurrent Google, die met Hangouts mijlenver achterblijft bij Facebook. Het sociale mediabedrijf wil in de toekomst Messenger ook gaan gebruiken om de strijd aan te gaan met Google op het gebied van zoekopdrachten.

Via zogenoemde "chatbots" wil Facebook de gebruikers van Messenger een breed scala van informatie en diensten aanbieden via de chat, zoals het kopen van kleding, het bestellen van een Uber-taxi, het maken van een reservering, het kopen van concertkaartjes, het controleren van een vluchtstatus en meer.

Google zal zijn eerstekwartaalcijfers op donderdag 21 april bekendmaken. Facebook komt op woensdag 27 april met de resultaten naar buiten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl